Remont drogi to sytuacja częsta, z którą spotkał się zapewne każdy kierowca. Aby naprawa nawierzchni była skuteczna i przebiegała w miarę sprawnie, konieczne jest wprowadzenie różnego rodzaju utrudnień, które zapewniają użytkownikom jezdni oraz samym budowlańcom bezpieczeństwo. Jednym z najważniejszych działań jest właściwe oznakowanie miejsca prowadzonych prac. Robi się to z wykorzystaniem zarówno znaków poziomych, jak i pionowych.
Znaki pionowe są zazwyczaj przeznaczone stricte do celów ostrzegawczych – zbliżający się kierowcy muszą mieć bowiem świadomość, że w bliskiej odległości odbywają się roboty. Dzięki temu zachowują szczególną ostrożność i znacznie ograniczają prędkość. Z kolei znaki poziome występują najczęściej w formie różnych linii – zarówno przerywanych i pojedynczych, jak i podwójnych oraz ciągłych. Poza tym w tej kategorii mieszczą się też strzałki i inne symbole (zawsze w kolorze żółtym). Oto krótki opis poszczególnych oznaczeń stosowanych w trakcie remontów dróg:
– taśmy ostrzegawcze – służą głównie do wygradzania określonych odcinków, które mają zostać wyłączone z ruchu pieszych, a także do oznaczania głębokich wykopów
– zapory drogowe – wykorzystywane do odgradzania miejsca prowadzonych prac; mają długość do 75 cm, posiadają białe oraz czerwone pasy (pokryte warstwą materiału odblaskowego) i są ustawiane wzdłuż lub w poprzek drogi
– tablice kierujące – ostrzegają o zmianie toru jazdy i stoją w miejscach zwężenia dróg;
pachołki drogowe – informują o zwężaniu jezdni, a także wyznaczają tor jazdy oraz rozdzielają kierunek ruchu
– świetlna sygnalizacja tymczasowa – ta dostępna na https://easyfence.pl/ składa się z dwóch skoordynowanych ze sobą sygnalizatorów, których zadaniem jest kierowanie ruchem wahadłowym
– bariery i ogrodzenia ochronne – służą do poinformowania postronnych osób o zagrożeniu i nie dopuszczania ich na teren prowadzonych robót; firmy odpowiedzialne za remont często decydują się na wynajem ogrodzeń tymczasowych, by nie ponosić dodatkowych kosztów