Tłumik to niezwykle istotna część każdego samochodu osobowego. Wynika to z faktu, że tłumi nieprzyjemny hałas wydobywający się z silnika, znacznie ogranicza prędkość spalin, chłodzi gazy odlotowe powstałe w wyniku spalania mieszanki paliwowej, a także minimalizuje ilość szkodliwych związków wydzielanych bezpośrednio do atmosfery. Aby jednak skutecznie spełniał wszystkie te funkcje, musi być odpowiednio dopasowany. Przy wyborze konkretnego modelu trzeba zwracać uwagę na kilka czynników, które zostaną wymienione w dalszej części artykułu.
Decydując się na nowy tłumik do auta, w pierwszej kolejności należy koniecznie zebrać kilka ważnych informacji na temat pojazdu. Chodzi w szczególności o jego markę, model, rok produkcji, dokładną pojemność układu napędowego, rodzaj skrzyni biegów oraz numer podwozia. Specyfikacja ta ułatwi nam dobranie takiego produktu, który będzie idealnie pasował zarówno pod względem rozmiaru, jak i kształtu czy średnicy. Drugi kluczowy parametr to materiał wykonania konstrukcji. Zdecydowanie najlepiej sprawdzają się tłumiki z aluminium i stali nierdzewnej, gdyż są bardzo odporne na uszkodzenia mechaniczne, estetyczne wizualnie i w zasadzie bezawaryjne. Oprócz tego istotną rolę odgrywa rodzaj omawianego elementu. Do wyboru mamy model komorowy, interferencyjny, absorbcyjny, mieszany i sportowy. Tak naprawdę jedynie metoda prób i błędów da nam wyraźną wskazówkę, który z wymienionych w stu procentach odpowiada naszym oczekiwaniom oraz potrzebom. Pamiętajmy o tym, że nieprawidłowo dopasowany tłumik oznacza zazwyczaj zauważalny wzrost zużycia paliwa, spadek komfortu podczas jazdy i ograniczenie mocy silnika.