Właściciele biznesów e-commerce powinni liczyć się z tym, że pojawienie się sklepu w Internecie to za mało, aby firma zyskała popularność i zdobyła klientów. Jest wiele narzędzi dzięki którym nowa firma zyskuje szansę na generowanie zysków, wzrost sprzedaży i lepszą widoczność w Internecie. Wśród sprawdzonych metod SEO (Search Engine Optimization) wymienić należy: pozycjonowanie, współpracę z influencerami, płatne reklamy czy marketing szeptany. Metody te wymagają poświęcenia czasu i sporych nakładów finansowych.
Niemniej, nie zawsze więcej znaczy lepiej – aby działać skutecznie, trzeba robić to mądrze, a do tego niezbędne jest doświadczenie i znajomość branży. To, co jest najważniejsze przy pozycjonowaniu sklepu internetowego, to optymalizacja strony pod kątem konwersji, dzięki której ruch na stronie przekłada się bezpośrednio na zwiększenie sprzedaży.
Nawet w przypadku sklepu, którego polityka sprzedażowa działa bez zarzutu, mogą pojawić się problemy z wynikami sprzedaży. Sam fakt, że strona internetowa firmy jest odwiedzana przez wiele osób nie jest gwarancją sukcesu. W związku z powyższym przy pozycjonowaniu sklepu internetowego ważne jest także to, aby marketing trafiał do osób, które rzeczywiście mogą się stać klientami.
Współczynnik konwersji e-commerce to wskaźnik, który służy do analizowania skuteczności strategii SEO (Search Engine Optimization). Na jego podstawie bada się jaki procent internautów wchodzących na stronę firmy dokonało zakupu. Przy jednym kliencie na 100 odwiedzin współczynnik ten wynosi 1 %.
Samo zainteresowanie sklepem internetowym nie daje realnych zysków. Owszem, im więcej odwiedzin, tym większa szansa na to, że znajdzie się osoba, która dokona zakupu. Niemniej, wzrost współczynnika konwersji pozwala na zwiększenie sprzedaży bez zwiększenia liczby odwiedzin na stronie.
Pozycjonowanie dla branży e-commerce ma ogromne znaczenie, ważne jest to, aby robić to skutecznie i celnie. Firma pozycjonująca powinna stawiać sobie za cel nie tylko ilość wejść na stronę, ale także skuteczność kampanii i wysoki współczynnik konwersji.
W przypadku, jeśli za cel postawimy sobie zwiększenie współczynnika konwersji e-commerce, pozycjonowanie strony zmieni się w wielu aspektach. Konieczne jest między innymi określenie, jaka jest grupa docelowa sklepu internetowego i celowanie pozycjonowania w potencjalnych klientów. Przy pozycjonowaniu warto zdać się na pomoc specjalistów, jakim w tym wypadku jest agencja SEO (Search Engine Optimization). Jeśli zwiększy się procent kupujących oznaczać to będzie większą skuteczność SEO. Pozycjonowanie i optymalizacja strony nie powinny być przypadkowe. Z tego względu dobrze jest, kiedy zajmują się tym osoby znające się na rzeczy.
Na to czy klient zdecyduje się na zakup w sklepie internetowym wpływ może mieć wiele czynników. Jeśli już internauta trafi na stronę firmy, coś powinno go zachęcić do pozostania, a najlepiej do zakupu. Wśród podstawowych czynników wzbudzających u klienta zaufanie i zwiększających prawdopodobieństwo kupna towaru wymienić należy:
– poprawne działanie sklepu na wszystkich urządzeniach i na wszystkich przeglądarkach internetowych,
– wysoką jakość produktów, znane, budzące zaufanie marki,
– konkurencyjna cena,
– możliwość wyboru dogodnego sposobu płatności i dostawy,
– informację o łatwych i darmowych zwrotach towaru,
– informację o certyfikacie SSL lub uczestnictwie w programach gwarantujących bezpieczeństwo transakcji.
Optymalizacja strony pod tym kątem sprawi, że klienci, którzy dzięki pozycjonowaniu trafili na stronę firmy, chętnie na niej zostaną, a jeśli zainteresuje ich oferta – dokonają także zakupu. Im prościej i przejrzyściej skonstruowana jest strona sklepu internetowego, tym większa szansa, że zachęci ona klientów. Jednym z trików podnoszących konwersję jest wyraźny i doskonale widoczny przycisk dodania produktu do koszyka.
Intuicyjność, łatwość i szybkość jest wskazana na każdym etapie transakcji: od momentu wyboru kategorii, poprzez dodanie do koszyka, rejestrację, aż do finalizacji zakupów, dokonania wyboru sposobu płatności i dostawy. Przejrzyście powinny wyglądać także kwestie finansowe. W podsumowaniu transakcji powinny się znaleźć informacje o całkowitej wartości produktów i dostawy.
Sposób, w jaki oferta jest zaprezentowana to jeden z kluczowych elementów mających wpływ na konwersję. W tym wypadku ważna jest zarówno treść, jak i forma. Z tego względu warto tworzyć unikalne opisy produktów, które zainteresują klientów i wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie. Poza wartościami dla SEO (Search Engine Optimization), opisy powinny cechować się profesjonalizmem i zawierać wszystkie informacje, które mogą interesować klienta.
W praktyce często zleca się, aby to agencja SEO wykonywała opisy produktów dla sklepu internetowego. Jest to jedna z metod na pozycjonowanie strony. Nie jest polecana praktyka kopiowania opisów ze strony producenta. Przygotowywanie i aktualizacja opisów jest czasochłonnym procesem. Dobrze jest, jeśli wykonana jest solidnie i jednocześnie tak, aby pozytywnie wpływała na optymalizację strony.
Przy zarządzaniu pozycjonowaniem ważny jest nie tylko ruch na stronie. Kluczowy dla sukcesu sklepu jest współczynnik konwersji. W związku z tym, warto przemyśleć kampanie promocyjne, tak aby celować w odpowiednią grupę odbiorców. Dodatkowo pamiętajmy, że dla SEO ważna jest także budowa strony. Przy odpowiednich praktykach można skutecznie nakierować użytkowników na sprzedaż i zagwarantować firmie większe zyski.