Jak działa zawieszenie w aucie?

Zawieszenie jest niezwykle istotnym podzespołem w każdym samochodzie, ponieważ odpowiada za jego zachowanie na drodze (sterowność), komfort jazdy oraz bezpieczeństwo (m.in. przyczepność). Najogólniej mówiąc, na ten element składają się wszystkie części, które łączą koła z innymi układami, m.in, wahacze, sworznie, sprężyny, łożyska, amortyzatory i piasty.

Klasyka lub nowoczesność

W autach są najczęściej wykorzystywane układy zależne lub niezależne. W tych pierwszych konstrukcjach koła z przedniej osi łączą się bezpośrednio z osią tylną, co powoduje, że wzajemnie na siebie oddziałują. Z kolei w układach niezależnych koła nie są ze sobą w żaden sposób powiązane, w związku z czym funkcjonują całkowicie niezależnie. Istnieją jeszcze tzw. zawieszenia półzależne, które charakteryzują się tym, że jedno koło w osi w minimalnym stopniu wpływa na drugie. Warto podkreślić, że tego typu układy montuje się zwłaszcza w samochodach niskiej i średniej klasy. W autach ekskluzywnych i drogich coraz częściej instaluje się bowiem zawieszenie pneumatyczne, z dodatkowymi amortyzatorami pracującymi w wyniku wykorzystania ciśnienia oleju w nich zawartego. Tego typu nowoczesne układy występują przede wszystkim w postaci elementów poduszkowych, które napełnia się powietrzem za pomocą specjalnych kompresorów. W momencie wjechania na jakąś nierówność terenu owe poduszki doskonale amortyzują odczucia wstrząsów lub wibracji. Jeśli chodzi o zaawansowane zawieszenia pneumatyczne Jeep jest przykładem samochodu, w którym są one często montowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × 4 =