Świeca żarowa to urządzenie grzewcze służące do uruchamiania silników spalinowych. Świeca nagrzewa się i żarzy na czerwono, co powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Nagrzewa się do 900 stopni Celsjusza.
Najczęściej spotykanym typem świecy żarowej jest typ z żarnikiem wolframowym w obudowie szklanej. Żarnik jest ogrzewany prądem elektrycznym i po włączeniu świeci jasno. Inne typy obejmują wtyczki platynowe i irydowe, które zapewniają lepszą odporność na zużycie niż wolfram, ale są droższe i wymagają wyższych napięć roboczych.
Świece żarowe są przeznaczone do użytku przy niskich prędkościach obrotowych, jak również w wysokich temperaturach. Są one powszechnie stosowane w silnikach wysokoprężnych, gdzie zapewniają wystarczającą ilość ciepła, aby zapewnić zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej po uruchomieniu, co w przeciwnym razie trwałoby zbyt długo, gdyby polegać wyłącznie na kompresji. W niektórych przypadkach są one również stosowane w silnikach benzynowych, gdzie spełniają podobną rolę, zapewniając łatwy rozruch na zimno lub ponowny rozruch na ciepło po utknięciu w martwym punkcie lub po manewrze zatrzymania (np. na światłach).
Oprócz roli w rozruchu silników z zapłonem samoczynnym (silniki wysokoprężne), świece żarowe są również stosowane w niektórych pojazdach benzynowych z turbosprężarką w celu ułatwienia rozruchu zimnego silnika.
Świeca żarowa to jedna z części ford mondeo.