Regularne badania zawodowych kierowców są konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Wynika to między innymi z tego, że osoby te prowadzą bardzo duże i ciężkie pojazdy, gdzie zasłabnięcie za kierownicą lub inne dolegliwości mogą spowodować nie tyle zwykły wypadek czy stłuczkę, ale nawet katastrofę w ruchu lądowym. Dlatego polskie prawo drogowe podchodzi do kwestii tych badań bardzo rygorystycznie.
Obowiązkowe badania dotyczą osób, które posiadają kategorie prawa jazdy wyższe niż B. Mowa tutaj o kierowcach ciężarówek – kat. C, zestawów ciężarowych – kat. C+E, a przede wszystkim prowadzących autobusy – a wiec posiadających kat. D, względnie dla autobusów z przyczepami – D+E.
Badanie kierowców prowadzone jest przez specjalne ośrodki, nazywane Wojewódzkimi Ośrodkami Medycyny Pracy (WOMP). Tam należy zgłosić się, gdy upływa ważność naszych poprzednich badań, by nie stracić uprawnień do wykonywania zawodu. Ważne badanie lekarskie jest absolutnie konieczne, aby kierowca zawodowy mógł wyjechać na drogę.
Oprócz badań lekarskich, które są naturalnie o wiele bardziej rygorystyczne, niż te dla uprawnień na samochody osobowe (kat. B prawa jazdy), dochodzą jeszcze badania psychotechniczne. Sprawdzana jest tam kondycja psychoruchowa, czas reakcji na bodźce, a także sama psychika pracownika.
Psychotechniczne badania kierowców także prowadzą wspomniane wyżej WOMP-y, jednak można je robić również w odrębnych, prywatnych ośrodkach. Psychotesty ważne są 5 lat, natomiast w przypadku osób po 60. roku życia, trzeba je powtarzać co 2,5 roku (30 miesięcy). Analogicznie wyglądają terminy ważności okresowych badań lekarskich.